неділя, 25 березня 2018 р.

Історичні вікторини, конкурси




Сценарій виховного заходу з історії України.
Брей-ринг для 8-9 класів


Мета: Активізувати і удосконалити знання вихованців з історії України; формувати навички командної роботи. 
Вступ: Вітаю всіх, хто завітав на наш Брейн – ринг. Часу не гаємо, скоріше починаємо. 
Правила гри :
1. Брейн-ринг буде складатися з двох турів. На перший та другий тур виноситься по десять запитань. Яка команда дасть більше правильних відповідей, та і стане переможцем цього туру.
2. За кожну правильну відповідь на одне питання команда отримує одне очко. Обговорення кожного питання триває одну хвилину.
3. Якщо жодна з команд не дала правильної відповіді на запитання, воно знімається.
4. Якщо в однієї з команд був фальстарт, то право дати відповідь отримує інша команда.
5. Якщо переможцем у першому турі стане одна команда, а в другому інша, то для визначення переможця дається додаткове питання.
6. Задача капітанів команд — вчасно сигналізувати про готовність команди дати відповідь на запитання за допомогою спеціальної сигнальної палички.  Забезпечувати об’єктивність і справедливість сьогоднішньої гри буде компетентне журі. Журі за підтримки залу буде вирішувати, яка з команд першою заявила про свою готовність дати відповідь на запитання. Після закінчення другого туру журі підбиває підсумки гри й оголошує переможця.
І тур
1. Що було атрибутом козака? (Оселедець.)
 2. Назвіть основну військову одиницю козацького війська. (Полк.)
3. За чиїм наказом і коли було остаточно ліквідовано гетьманат? (За наказом Катерини II у 1764 р.)
4. У якому місті за часів гетьманування Б.Хмельницького розташовувалася резиденція гетьмана? (У Чигирині.)
5. Який колір мала січова корогва? (Малиновий.)
6. Чому козацькі укріплення називалися Січчю? (Були збудовані з рублених або січених із дерева колод.)
7. Що становило основну частину Війська Запорозького — піхота чи кіннота? (Піхота.)
8. За чиїм наказом і коли вперше було зруйновано Запо-розьку Січ? (За наказом Петра І у 1709 р.)
9. Що козаки обов’язково будували на Січі? (Церкву.)
10. Що було атрибутом гетьманської влади? (Булава.)
Гра із залом 
1. Назвіть автора тритомної праці «Історія запорізьких козаків». (Дмитро Яворницький.)
2. Хто очолив перше велике антифеодальне селянсько-козацьке повстання 1591—1593 pp. (Кшиштоф Косинський.)
3. Як називалася фортеця, побудована в середині XVII ст. Річчю Посполитою на правому березі Дніпра для запобігання масовим втечам селян на Запорозьку Січ? (Кодак.)
5. У якій Січі в лютому 1648 р. Б.Хмельницького було обрано гетьманом? (У Микитинській.)
6. Яким було перше запитання, з яким зверталися до новачка, котрий бажав вступити до запорозького товариства? («У Бога віруєш?»)
7. Який святий вважається покровителем козацтва? (Архангел Михаїл.)
8. Який злочин у Запорозькій Січі вважався особливо ганебним? (Зрада кохання, зрада дружини чи друга.)
Під час перерви. Вистава «Козак і Нечеса»
   До Нечеси приходить козак, вітається і низько вклоняється.
Нечеса (сидить у кріслі з палицею. Грізно питає):
-Чого ти прийшов?!!
Козак:
- Та ось, цидулку тобі приніс.
 Шукає цидулку і ніяк не може її знайти.
 Нечеса:
- Яку таку цидулку?! (Піднімається і вдаряє палицею.)
 Козак:
- Та ось вона.
Нечеса бере й поважно читає її.
Нечеса:
- А що, не було нікого розумнішого, що тебе послали?
Козак:
- Та чого, були, та розумних до розумних послали, а мене до тебе.
  Нечеса, замахуючись палицею, кидається до козака. Козак зі сміхом тікає.
I тур 
1. Як відомо, козаки мали свій флот, який складався з великих човнів. Скажіть, будь ласка, як вони називалися. ( Чайки або байдаки.)
2. З яких мов походить слово «козак»? (З тюркських.)
3. Хто такі реєстрові козаки і чому вони так називалися? (Це ті козаки, які перебували на службі у польського короля і записувалися у реєстр.)
 4. Назвіть, у яких містах козаки здобули дві перші перемоги під час Визвольної війни 1648—1654 pp. (м. Жовті Води, м. Корсунь.)
5. За правління якого гетьмана в 1620 р. було відновлено Київську митрополію і всю пра-вославну ієрархію? (За правління Петра Сагайдачного.)
6. Назвіть автора й назву найвідомішої картини кінця XIX ст., присвяченої козацтву. (Ілля Рєпін «Запорожці пишуть листа турецькому султанові».)
7. Відомо, що могутній і по-вноводий за козацьких часів Дніпро утворював цілу низку порогів. Скажіть, будь ласка, як називався найнебезпечніший поріг? (Ненаситецький.)
8. Чи дозволялося козакам одружуватися? (Так.)
9. Будь ласка, уважно прослухайте уривок з вірша Т.Шевченка «Сон (комедія)» і визначте, про яких історичних осіб у ньому йдеться.
От я повертаюсь — Аж кінь летить, копитами Скелю розбиває! А на коні сидить охляп, у свиті — не свиті, І без шапки. Якимось листком Голова повита. Кінь басує, от-от річку, От… от… перескочить. А він руку простягає, Мов світ увесь хоче Загарбати. Хто ж це такий? От собі й читаю, Що на скелі наковано: Первому вторая Таке диво наставила. Тепер же я знаю: Це той первый, що розпинав Нашу Україну, А вторая доконала Вдову сиротину. (Петро І. Катерина II.)
Журі підбиває підсумки І туру

ІІ ТУР
1. Що в перекладі з тюркської означає слово «козак»?
 а) захисник планети; б) мешканець степів; в) вільна озброєна людина.
2. Булава - це...; а) найвища нагорода козаків; б) символ України; в) символ гетьманської влади.
3. Запорізька Січ була розташована..: а) Задніпровськими порогами; б) в степах Причорномор'я; в) на берегах Дністра.
4. Перша згадка про козаків належить до: а) XX століття; б) до XV століття; в) до X століття.
5. Національно-визвольна війна 1648-1657 рр. відбувалася під проводом...: а) Богдана Хмельницького; б) Івана Сулими; в) Пилипа Орлика.
6. Запорізьку Січ заснував...: а) Павло Полуботок; б) Дмитро Вишневецький; в) Богдан Хмельницький.
1. Джурою козаки називали свого...: а) командира; б) помічника; в) коня.
2. Продовж рядки вірша: Козаку найперше - воля Козаку найперше - ... . а) слава; б) доля; в) честь.
3. Перша Запорізька Січ була заснована Д. Вишневецьким...: а) на острові Хортиця; б) в Запоріжжі; в) біля Чорного моря.
4. Козаки своїх командирів обирали...: а) підкиданням шапок вгору; б) таємним голосуванням; в) голосними вигуками.
5. Встав пропущене слово в козацьке прислів'я «Хортиця - наша мати, а... -наш батько». а) Богдан Хмельницький; б) Великий Луг; в) Дніпро.
6. Згідно традиції, на Запоріжжя не пускали...: а) бідних селян; б) жінок; в) іноземців.
 1. Чия це біографія: «Нащадок знатного князівського роду, черкаський і канівський староста, засновник Запорозької Січі, відомий в народі під ім'ям Байди»? а) Івана Підкови; б) Дмитра Вишневецького; в) Сиверина Наливайка. 2. Внесіть в текст пропущене: Гербом Війська Запорозького був... а) Юрій-Змієборець на коні; б) золотий тризуб; в) козак з шаблею при боці та рушницею на лівому плечі.
3. Із перерахованих нижче суджень про політику гетьмана І. Мазепи виберіть правильні: Іван Мазепа проводив політику, спрямовану на: а) ігнорування потреб освітніх закладів та православної церкви; б) забезпечення державного суверенітету України; в) підтримку політики реформ російського царя Петра І. 4. «Пакти й конституції законів і вольностей Війська Запорозького», які історики вважають першою конституцією України, були укладені: а) Пилипом Орликом; б) Петром Сагайдачним; в) Богданом Хмельницьким.
5. Останнім кошовим отаманом Запорозької Січі був: а) Кирило Розумовський; б) Іван Сірко; в) Петро Калнишевський.
6. Запорозька Січ остаточно була зруйнована у 1775 році: а) Катериною II; б) Петром І; в) Єлизаветою Петрівною.
 (Підрахунок правильних відповідей та нагородження переможців)



Сценарій  виховного заходу з правознавстваПравовий брейн – ринг

Ведучий 1: Добрий день, шановні друзі !
Ведучий 2: Ми раді вітати всіх вас  у цьому залі.
Ведучий 1: Шановні учасники! Ваша найближча мета – знайти, визначити і зайняти гідне місце у суспільстві.
Кожен з вас - частина суспільства, і наскільки гармонійним буде ваше співіснування, залежить від вас як особистості.
Ведучий 2: Людина від народження наділена правами, а з часом у процесі життя, після досягнення встановленого законом віку, набуває здатності мати обов’язки і нести відповідальність за свої дії.
Ведучий 1: Однак запам’ятайте: поряд з вами живуть люди, які також мають права. Тому реалізовувати свої права, не порушуючи при цьому прав та інтересів інших – це своєрідне мистецтво. Досягти такого балансу можливо не тільки завдяки високій правовій свідомості і грамотності, а перш за все тоді, коли ти в своїх діях керуєшся совістю, порядністю, людяністю, добрими намірами, чесністю,повагою до оточуючих.
Ведучий 2: Найважливіші для людини та суспільства відносини, упорядковані нормами права, тобто нормами,записаними в законах, і кожна людина перебуває під їхнім впливом.
Ведучий 1: Нині Україна просувається по шляху побудови правової держави. У цей період важливим є формування у народу нового правового мислення, набуття знань про життєво необхідні закони і про вміння використовувати їх у повсякденному житті.
Ведучий2: Ви, учні, не повинні бути осторонь, оскільки молодь – це та сила,яка в змозі здійснити перетворення на краще і забезпечити більш справедливе майбутнє держави.
Ведучий 1: І сьогодні на вас чекає захоплююча гра –це правовий брейн – ринг. Команди готові ?
Ведучий 2: Дозвольте представити вам членів журі…
Ведучий 1: Наш конкурс буде проходити за таким принципом: на обміркування і обговорення кожного запитання командам дається одна хвилина ( 30 секунд). За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Ведучий 1:
 І тур „ Правознавча бліц – розминка ” (15 секунд на роздум)

1. Основний документ громадянина (Паспорт)
2. Як називається Міжнародний договір, що встановлює права й обов’язки держав у певній сфері діяльності (Конвенція)
3. Коли підписано Акт проголошення незалежності України ( 24 серпня 1991 року)
4.Організована злочинність на Сицилії ( Мафія)
5. Рішення суду у кримінальній справі ( Вирок)
6. Особа, яка надає допомогу і виступає захисником у суді ( Адвокат)
7. Доказ того,що підозрюваний у скоєні злочину був у цей час зовсім в іншому місті ( Алібі)
8. Герб України ( Тризуб)
9. Навмисні дії,що грубо порушують громадський порядок і виражають неповагу до суспільства ( Хуліганство)
10.У Радянському Союзі – КДБ, в США – ФБР, в Росії – ФСБ. А в Україні? 
( СБУ)
11. Документ про загальну середню освіту ( Атестат)
12. Основний закон країни ( Конституція)
13. Коли була прийнята Конституція незалежної України ( 28 червня 1996 року)
14. Державний озброєний орган виконавчої влади, який захищає життя, здоров’я, права і свободи громадянина України ( Поліція)
15. Примусове затримання особи співробітниками правоохоронних служб  (Арешт)
16. Той, хто бачив злочин ( Свідок)
17. Надана законами держави можливість здійснювати що – небудь ( Право)
18. Гімн України ( „ Ще не вмерла України”)
19. Карне, суспільно небезпечне, заборонене діяння, що посягає на власність, життя і здоров’я людини, права і свободи громадян ( Злочин)
20. Привласнення чужого майна за допомогою хитрощів, обману, махінацій.
( Шахрайство)
21. Перший документ народженої дитини (Свідоцтво про народження)
22. Він може бути цивільним, адміністративним, кримінальним ( Кодекс)
23.Коли було прийнято Декларацію про державний суверенітет України ( 16 липня 1990 року)
24.Добровільне об’єднання громадян країни за певними політичними поглядами ( Партія)
25. Документ, необхідний для проведення арешту або обшуку ( Ордер)
26. Особа наділена державою юридичними правами та обов’язками (Громадянин)
27.Певні правила  соціальної поведінки людини ( Мораль)
28. Голова і гарант  держави (Президент)
29.Злочин проти навколишнього середовища,незаконне полювання (Браконьєрство)
30. До якого органу треба звертатися при порушені прав людини ( Суд)

Ведучий 2 : ІІ тур – Інтелектуальний штурм (30 секунд на роздум)

1 команда
1. На цій мові розмовляли Юлій Цезар і Цицерон, Юліан Клавдій і Корнелій. У V столітті вона почала вмирати. На ній записані „ Пакти і конституції законів та вольностей Війська Запорізького”. Сьогодні цією мовою широко користується медицина. ( Латинь)

2 команда
1. Дочка Урана і Геї, друга дружина Зевса. За однією з версій -  мати Прометея. Передавала людям повеління Зевса. Зображувалась з пов’язкою на очах ( символ неупередженості), терезами в одній руці і мечем в другій. Хто вона?   ( Феміда)

3 команда
1. У наш час це слово є крилатим словом і юридичним терміном: так називають, наприклад, право постійного члена Ради Безпеки ООН заборонити прийняття рішення, з яким він не згоден. Цим правом користується і Президент України. Яке це слово?  ( Вето)

Ведучий 1:  У кожного народу є прислів’я, котрі говорять про те,що добре, а що погано в житті. Пропонуємо вам завершити прислів’я (15 секунд на роздум):
1 команда
1.  У всякого Пашки – свої…………..( замашки)
2.  Краще прясти, чим……………….( красти)
3.  За худі діла злетить……………….( голова)

2  команда
1. Чий хліб жуй, того й закон……….( шануй)
2. На злодії вона горить……………...( шапка)
3. Одним тюрма – мука, а другим…...( наука)

3 команда
1. У ворона – воронячий……………( закон)
2. То не вор, хто крав, а той вор, що …( сховав)
3. Який вчинок, така й ………………( кара)

Ведучий 2: ІІІ тур „ Чорний ящик” (30 секунд на роздум):

1 команда
1. Те, що лежить у чорному ящику – народилося на американському континенті, визначає основи державного устрою,є інструментом демократії, має вищу юридичну силу. Що лежить у чорному ящику? ( Конституція)
2 команда
1. У цьому ящику - річ , яка може знадобитись і працівникові охорони законності, і злочинцеві. Цю річ можна придбати у торговельній мережі. Фабрика, яка виготовляє цю річ виробляє ще й предмети домашнього вжитку,взуття, іграшки. Що це за річ?    ( Гумові рукавиці)
3 команда
1. Чорний ящик містить те,  що  посвідчує особу та визначає громадянство його власника. Видається кожному    громадянинові     України    після  досягнення 16-річного віку. Усі  записи  і відомості про його власника,  що вносяться до нього, виконуються українською і російською мовами. Надає право легально перетинати кордон. Що у ящику?

(Музична пауза)

Ведучий 1: ІV тур Юридична математика (1 хвилина на роздум):

Приведіть у відповідність питання і цифри ( завдання для всіх команд однакове, але хто швидше і правильно справиться з завданням той перемагає)

Мінімальний вік участі громадян у виборах

Вік отримання громадянином паспорта

Число областей в Україні

Вік кримінальної відповідальності за особливо тяжкий злочин

Мінімальний вік Президента України

Строк повноважень депутата Верховної Ради ( один)

5 ;  18 ;  24 ;  16 ;  35 ;  14.

Ведучий 2: V тур Юридичний марафон

Командам по черзі задають питання, кожна правильна відповідь 1 бал.

  1. Гімназія, школа – це юридична чи фізична особа.
  2. Адміністративне порушення – проступок чи злочин?
  3. Кожна людина від народження є фізичною чи юридичною особою?
  4. Вчинення правопорушення у стані сп’яніння пом’якшує чи обтяжує вину?
  5. Продаж наркотичних засобів – це адміністративна чи кримінальна відповідальність?
  6. Безквітковий проїзд у транспорті – це адміністративна чи матеріальна відповідальність?
  7. Пошкодження столу у школі – це дисциплінарна чи матеріальна відповідальність?
  8. Крадіжка державного майна – це матеріальна чи кримінальна відповідальність?
  9. Запізнення на урок  - це адміністративна чи дисциплінарна відповідальність?
  10. Несплата комунальних послуг – це матеріальна чи адміністративна відповідальність?
  11. Поява на роботі у нетверезому стані – це дисциплінарна чи адміністративна відповідальність?
  12. Пошкодження бібліотечної книги – це дисциплінарна чи матеріальна відповідальність?
  13. За ухилення від військової служби настає кримінальна чи адміністративна відповідальність?
  14. За порушення правил для пішоходів несуть кримінальну чи адміністративну відповідальність?
  15. Проникнення в чужий сарай і викрадення автомобілю – це кримінальна чи матеріальна відповідальність?
  16. Група учнів зрубала в парку ялинку – це кримінальна чи адміністративна відповідальність?
  17.  Неповнолітній відбирає у дітей гроші – це адміністративна чи кримінальна відповідальність.
  18. Учень училища  побив вуличні ліхтарі, а потім ще й вікна у сусідському домі  - це матеріальна чи кримінальна відповідальність?


Ведучий 1: VІ тур Права та обов’язки (1 хвилина на роздум)

Із переліку треба вибрати і пронумерувати де права,а обов’язки (Команди отримують однакові завдання, переможець – той хто швидше і правильно визначить права та обов’язки)

1- ПРАВА                          2 –ОБОВ’ЯЗКИ

Старанно вчитися.

Берегти шкільне майно.

Брати участь у конкурсах, змаганнях.

Дотримуватись правил дорожнього руху.

Охороняти природу, пам’ятки культури.

Дотримуватись правил особистої гігієни.

Користуватись бібліотеками, спортзалами, обладнанням школи.

Піклуватися про життя та охорону здоров’я.

Дотримуватися норм поведінки.

Навчитись у вищих навчальних закладах.

Ігри, відпочинок, розваги.

Повага до старших, менших.

Ведучий 2: VІІ тур Консультація. Ситуація.

Куди звернутися?

1 команда
1. Ви почули у сусідньому будинку постріли, крики. ( До міліції)
2. Вашого друга затримали працівники міліції і, як він стверджує, побили.
   ( До прокуратури)

2 команда
1. Вашого брата звільнили з роботи, а він це вважає незаконним і хоче отримати консультацію. ( До адвокатури)
2. Прийшовши додому, ви виявили, що двері вашого будинку зламані ( До міліції)

3 команда
1. Ваш знайомий був викликаний як свідок злочину і з ним грубо поводились. ( До прокуратури)
2. Ви знайшли у себе на городі невідомий металевий предмет, схожий на снаряд. ( До міліції)

Ведучий 1 : Уявіть, що ви юристи. Зараз до вас прийдуть громадяни, щоб отримати правову допомогу. Вам необхідно надати юридичну консультацію. За доповнення відповіді командою суперницею можна отримати додаткові бали ( за рішенням журі) (30 секунд на роздум):


1 команда
1. Жінка в магазині втратила свідомість і упавши розбила вітрину. Адміністрація магазину вимагає від жінки відшкодування збитків.
( Консультація: вини немає – правопорушення не скоєне)
2. Робітник проспав на роботу і спізнився на зміну на 3 години 30 хвилин. Він попросив вибачення у бригадира, проте його звільнили з роботи.
( Консультація: прогул – підстава для звільнення; запізнення більш ніж на 3 години)

2 команда
1. Громадянин К., їхав на  власній машині з роботи додому. Його зупинила група людей і попросила відвезти до лікарні пораненого хлопця. Він відмовився, бо дуже поспішав. Друзі пораненого відібрали в нього машину і повезли хлопця до лікарні. Громадянин К., звернувся в міліцію про викрадення автомобіля.
( Консультація: була крайня необхідність, можливе відшкодування вартості бензину)
2. Учень 10 класу був прийнятий на роботу вантажником продуктового магазину. Чи правомірні дії адміністрації.
( Консультація: адміністрація не мала права приймати на роботу хлопця, неповнолітнім на важких роботах ( шкідливі умови, піднімання важких речей) працювати заборонено)

3 команда
1. Громадянин Д., дав у борг своєму товаришеві 2000 гривень, який пообіцяв повернути гроші через місяць. Проте у визначений час товариш не з’явився. Після нагадування про борг він відмовився повернути гроші.
( Консультація: треба звернутися до суду. Проте, якщо не була оформлена відповідна розписка і немає свідків угоди, повернути борг майже неможливо)
2. Новопризначеному на приватну фірму Н., роботодавець пояснив, що протягом двох років на відпустку він і не повинен розраховувати, а потім матиме відпустку по три тижні на рік.
( Консультація: це порушення закону, відпустка повинна надаватися щорічно)
Ведучий 2: А зараз ми розглянемо ряд ситуацій, які команди спробують прокоментувати

1 команда
1. Ти спізнився на урок і вчитель не пускає тебе до класу. Твої дії?
    - ти розвернешся і підеш гуляти по школі;
    - „ качаєш” свої права, грубиш учителю і сідаєш на своє місце;
    - вибачишся та попросиш дозволу сісти на своє місце. +
2.Ти став свідком грабіжного нападу: злодії відбирають речі у перехожого. Що ти будеш робити?
  - зробиш вигляд, що ти нічого не помітив;
  - прийдеш сам на допомогу потерпілому;
  - викличеш міліцію з найближчого телефону. +
2 команда
1. ТИ побачив, як на зупинці до автобусу причепився хлопчик на роликах, щоб проїхати з вітерцем. Як ти вчиниш?
  - позаздриш йому та заплануєш і собі так зробити;
  -  попередиш водія автобусу;+
  -   підскочиш до хлопця і спробуєш його відчепити;
2. Ти зайшов до роздягальні й побачив учня, який нишпорить по чужих кишенях. Твої дії?
  - повідомите про це вчителів, адміністрацію школи; +
  - перевіриш його кишені і забереш усе, що знайдеш, собі;
  - спробуєш сам його затримати і повернути все знайдене у нього на місце.

3 команда
1.Ти повертаєш у бібліотеку пошкоджену книгу і бібліотекар пропонує тобі відшкодувати її вартість, згідно з „ Правилами користування бібліотекою”. Твої дії?
 - перестанеш відвідувати бібліотеку;
  - відремонтуєш книгу і, при можливості подаруєш бібліотеці книгу з власної ( з дозволу батьків) +
  - будеш відмовлятися, посилаючись на те,що книгу пошкодив попередній читач.
2. Твій однокласник запропонував тобі попробувати цигарку з „ травкою”. Як ти вчиниш?
 - попробуєш, щоб тільки не образити ;
 - відмовишся та порадиш запропонувати комусь іншому;
  - ти не лише відмовишся, а й поясниш про небезпечність цього.  (Музична пауза)

Ведучий 1: Молодці команди,а зараз ми надаємо слово нашому журі, яке дасть оцінку нашої сьогоднішньої гри і підведе підсумок.
( журі оголошує переможців гри, вручення призів.)
Ведучий 2: Жити серед людей непросто . в суспільстві кожен відіграє певну роль. Права і обов’язки, свобода і відповідальність – тільки в комплексі ці поняття роблять людину людиною, яка живе в суспільстві. Запам’ятайте!  Закони та підзаконні акти створюються, для того щоб ви звертались до них при потребі. Вони захищають вас. І незнання закону не звільняє від  відповідальності за його порушення.
Ведучий 1:
Шановний друже, права свої
Ти мусиш вивчати сумлінно
Це так потрібно, так важливо
Напевно знати в наші дні:
Коли з тобою справедливо
Вчиняють, а коли і ні.
Тож прочитай, завчи на пам’ять,
Порадь і друзям прочитать.
Хай прочитають тато й мама,
Закони всім потрібно знать


Немає коментарів:

Дописати коментар