Класифікація
основних історико-предметних компетентностей учнів.
• Хронологічні
• Просторові
• Інформаційні
• Мовленнєві
• Логічні
• Аксіологічні
1. Хронологічна
• передбачає вміння учнів орієнтуватися в історичному
часі:
• розглядати суспільні явища в розвитку та в
конкретно-історичних умовах певного часу;
• співвідносити історичні події, явища з періодами,
орієнтуватися в науковій періодизації історії;
• використовувати періодизацію як спосіб пізнання
історичного процесу.
2. Просторова
• передбачає вміння учнів орієнтуватися в історичному
просторі:
• співвідносити розвиток історичних явищ і процесів з
географічним положенням країн та природними умовами;
• користуючись картою, пояснювати причини і наслідки
історичних подій, процесів вітчизняної та всесвітньої історії, основні
тенденції розвитку міжнародних відносин;
• характеризувати,
спираючись на карту,
• історичний процес та його регіональні особливості.
4. Мовленнєва
• передбачає вміння учнів будувати усні та письмові
висловлювання щодо історичних фактів, історичних постатей та історичної теорії:
• реконструювати образи минулого у словесній формі у
вигляді опису, оповідання, образної характеристики;
• викладати
історичні поняття, зв’язки і тенденції історичного розвитку застосовуючи
пояснення, доведення, міркування, узагальнюючу характеристику.
5. Інформаційна
• передбачає вміння учнів працювати з джерелами
історичної інформації:
• користуватися довідковою літературою, Інтернетом тощо
для самостійного пошуку інформації;
• систематизувати історичну інформацію, складаючи
таблиці , схеми, різні типи планів;
• самостійно інтерпретувати зміст історичних джерел;
• виявляти різні точки зору, визнавати і сприймати таку
різноманітність;
• критично
аналізувати, порівнювати та оцінювати історичні джерела, виявляти тенденційну
інформацію й пояснювати її необ’єктивність.
6. Аксіологічна
• передбачає вміння учнів формулювати оцінки і версії
історичного руху й розвитку:
• порівнювати й оцінювати факти та діяльність історичних
осіб з позиції загальнолюдських та національних цінностей, визначати власну
позицію щодо суперечливих питань історії;
• виявляти інтереси, потреби, протиріччя в позиціях
соціальних груп і окремих осіб та їх роль в історичному процесі, тенденції і
напрями історичного розвитку;
• оцінювати
різні версії й думки про минулі історичні події, визнаючи, що деякі джерела
можуть бути необ’єктивними.
У
школі сьогодні особлива увага надається формуванню правових компетентностей
учнів, адже правова
освіта є одним з найважливіших чинників розвитку особистості, становлення
громадянського суспільства і демократичної правової держави, умовою
формування правосвідомості громадянина.
Аксіологічно-правова- через висловлювання відношення, власної позиції щодо функції права у
суспільстві, правомірної та неправомірної поведінки, юридичної відповідальності
за правопорушення, визначення чеснот громадянина правової демократичної
держави.
Немає коментарів:
Дописати коментар